tiistai 26. toukokuuta 2009

Kauppakeskukset

Nyt kun kesä kovasti tekee tuloaan ja aurinko paistaa, alkaa ainakin itselläni shoppailujalka vipattamaan. Olen tässä istuskellut tietokoneen edessä koko päivän ja tehnyt kaikenlaisia tehtäviä, mutta siinä ohella myöskin surffaillut verkkokauppojen sivuilla ;) Tässä yksi linkki mielenkiintoiseen verkkokauppaan :)

http://www.milajki.com/


Itse kuitenkin harvemmin tilaan mitään netistä, koska haluan nähdä tuotteen ennen kuin sen maksan. Käyn kauppakeskuksissa tai muissa kaupungeissa shoppailemassa. Raision Mylly ei ehkä ole ollut ihan mun suosikki ostospaikka, mutta Skanssissa voisi olla sitä jotain. Siellä on jotenkin vaan enemmän kauppoja joista itse olen kiinnostunut. Muoti- ja sisustuskauppoja on molempia ihan mukavasti. Minusta Kauppilan kukkakauppa siinä keskellä on myöskin hieno :) Skanssin ruokapaikoista en tosin pidä, siinä Mylly voittaa ylivoimaisesti.

Onko teillä muilla joku suosikki kauppakeskus? Se voi myöskin olla joku toisesta kaupungista tai maasta. Tukholmassa tietenkin on monta paikkaa, jonne kukkaron sisältö häviää hetkessä ;)

5 kommenttia:

  1. Kannattaa muistaa myös että nettikaupassa pätee sama 14 päivän palautusoikeus kuin muussakin postimyynnissä - eli vaikka tuotteen ehkä maksaakin etukäteen vaikka verkkopankilla tai postiennakolla, niin kuluttajalla on oikeus saada tuotteesta rahansa takaisin, sisältäen kaikki posti- ja toimituskulut - mikäli ei tuotetta halua pitää.

    Eli tuotteeseen täytyy pystyä tutustumaan vähintään vastaavalla tavalla kuin tavallisessakin kaupassa, tuotetta täytyy saada tarkastella ja katsella - sen saa ottaa myyntipakkauksesta pois ja sitä voi kokeilla. Tuotetta ei kuitenkaan varsinaisesti saa "ottaa käyttöön".

    Kuitenkin tämä 14 päivää on usein paljon pidempi aika tutustua johonkin tuotteeseen kuin mitä koskaan tavallisessa kaupassa on mahdollista - ja tavallisella kaupallahan ei ole mitään velvoitetta ottaa myytyä tuotetta enää takaisin ellei siinä nimenomaisesti ole jokin virhe.

    Ainoa vaiva on tietysti tuotteen palauttaminen postitse sekä se, että usein joutuu tosiaan maksamaan ennakkoon vaikka rahansa palautuksen yhteydessä saakin takaisin.

    Kannattaa kuitenkin rohkeasti uskaltaa käyttää näitä kuluttajan oikeuksia - tuotteen palauttaminen ei ole mikään "rikos", ja kauppiaalle ei myöskään tarvitse millään tavalla selvittää sitä, mistä syystä on tuotteeseen tyytymätön. (Jotkut kauppiaat tätäkin saattavat kysellä tai tivata, mutta kun palautus on 14 päivän sisällä, niin mitään erityisselvityksiä ei tarvitse tehdä).

    VastaaPoista
  2. Itse en ole aktiivinen nettikaupan käyttäjä. Jotenkin avaan tuntuu hankalalta hahmottaa tavaroita kuvan perusteella ja tuntuu, että esim. vaatteiden ostaminen kuvan mukaan on lähes mahdotonta. Vaatteen koko on vaikea arvioida ja kuinka monta kertaa käy tavallisessakin vaatekaupassa niin, että vaate näyttää tosi upealta vielä vaateripustimella, mutta kun sen änkeää itselleen päälle, on näky kaukana upeasta. No, tähänhän voi tietysti vaikuttaa oman kropan ongelmakohdat ja kadoksissa oleva tyylitaju.
    Tuntuu myös, että nettikaupassa tekee herkemmin osto- tai tilauspäätöksen. Kaupassa nimittäin tavaraa hypistelee ja kääntelee -siinä samassa tulee harkittua yhden jos toisenkin kerran ostopäätöstä. Minulle oli uutta tuo Pekan mainitsema palautusoikeus ilman sen kummempia selittelyjä. Se varmasti madaltaa osaltaan myös kynnystä tilata nettikaupasta.

    VastaaPoista
  3. Olen kerran ostanut vaatteita nettikaupasta ja se oli minulle niin suuri pettymys, että toiste en ole tilannut. Vaattet eivät olleet laisinkaan sellaisia, kuin kuvittelin. Esimerkiksi yhdessä neuleessa oli puolipitkät hihat, vaikka luulin siinä oleva pitkät. Samaisessa paidassa oli myöskin v-kaulus seka etu- että selkäpuolella. Eli täysin erilainen neule kuin kuvassa näytti olevan...

    Kauppakeskuksista minulla ei kauheasti ole suosikkeja, kun en niin kauheasti käy shoppailemassakaan. Plaza on ihan hyvän kokoinen, jos on vähän aikaa ja rahaa. Mylly on myös ihan kiva, muttei erikoinen. Skanssiin haluaisin käymään, kunhan vain aikaa löytyisi. Ideapark oli hieno kokemus, mutta ei sekään nyt mikään ihmemaailma ollut. Ainoa kauppakeskus, mistä en pidä ollenkaan, on Jumbo. Se on vain liian iso ja ahdistava. Mielikuva tosin voi johtua siitä, että ainoa kerta kun siellä olen käynyt, oli joulualusaikaan kauheassa ruuhkassa :D

    VastaaPoista
  4. Itse kyllä olen tietoinen tosta 14 päivän palautusoikeudesta. Mutta ainoa ongelma on se palauttaminen, en vain jaksa nähdä sen eteen vaivaa vaan mieluummin annan tuotteen jollekkin esim. kaverille. Minun ostokset kun harvoin ovat mitään kalliita. Ainakin H&M:llä on sellainen mahdollisuus että 45 päivää saa tutustua tuotteisiin ja sitten 45 päivän päästä tulee lasku. Joten viime kesänä tilasin sieltä sitten vähän isomman satsin, koska ajattelin että palautan ne sit. Joopa joo, ikinä en niitä sitten palauttanut. Kyse ei ole pelkästään siitä, ettenkö jaksaisi, vaan siitä, että olen niin huono luopumaan tavaroista :D Ajattelen aina että, kyllä minä vielä sitä tarvitsen :D

    Ja olen myöskin samaa mieltä siitä, että yleensä tuotteet ovat livenä hiukan erinäköisiä kun kuvissa. Yleensä petyn tuotteisiin, siksi siis en niitä verkosta enään jaksa ostaa...

    Paitsi tietty jos nään siellä jotain sellaista mitä en vain voi vastustaa, sit otan taas riskin ;D

    VastaaPoista
  5. Itse olen pääasiassa käyttänyt nettikauppaa esim. kirjojen, CD-levyjen, DVD-leffojen, tietokoneen osien ja joidenkin muiden teknisten laitteiden hankintoihin... Näiden ominaisuudet on useimmiten luettavissa netistä ja arvosteluita löytyy paljon, joiden perusteella voi valita ostoksensa. Ja jos on esine, jonka ulkonäkö vaikuttaa usein netistä löytyy arvosteluista paljon kuvia... ja useimmiten ko. ostokset on netistä saatavilla paljon halvemmalla kuin kivijalkakaupasta.

    Mutta vaateostoksiin en ole nettiä käyttänyt ja ymmärrän että senkaltaiset hankinnat on aika erilaisia kun tuollaiset helposti "määriteltävät" tuotteet, mitä itse olen hankkinut.

    VastaaPoista