Jos sinulla olisi 10 euroa ylimääräistä rahaa juuri tällä hetkellä kukkarossasi, käyttäisitkö sen mieluummin ruokaan vai sisustustuotteeseen? Mitä ihminen tarvitsee? -kampanjan tavoite on herättää ihmiset ajattelemaan omia arkisia valintojaan ja niiden vaikutuksia myös muualla maailmassa elävien ihmisten elämään.
"Perimmäinen ongelma on se, että ihmiset haluavat sellaista, mitä he eivät tarvitse ja tarvitsevat sellaista, mitä eivät ymmärrä haluta", totesi ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen kampanjan tiedotustilaisuudessa. von Wrightiltä lainattu totuus tiivistää hyvin kampanjan lähtökohdan: kestävä kehitys edellyttää, että me kaikki mietimme, olisiko elintavoissamme muuttamisen varaa. Jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvittaisiin neljä maapalloa täyttämään ihmiskunnan tarpeet.
http://global.finland.fi/Public/default.aspx?contentid=164248
Mitä ihminen tarvitsee-kampanja näkyy kesän ja syksyn mittaan yleisötapahtumissa. Viestintäkampanjaa tukevat useat viihteen, kulttuurin ja poliitikan henkilöt, kuten esim. Anna Puu, Juha Mieto, Mari Rantasila, Arto Nyberg, Paula Koivuniemi, Tommi Evilä, Timo Kotipelto, Anni Sinnemäki, Jani Toivola ja Jussi 69.
Kampanjaa varten tehtiin kyselytutkimus, jossa kysyttiin mitä suomalaiset kokevat tarvitsevansa ja miten he uskovat heidän kulutusvalinnoiden vaikuttavan asioihin. Tässä yksi esimerkki siitä mitä saatiin selville-vain joka kolmas suomalainen kokee, että heidän arkipäiväisillä tarpeillaan ja valinnoillaan on vaikutusta muuhun maailmaan. Aika järkyttävää kylläkin.
Kampanjassa korostetaan, että ihmisten perustarpeet ovat samat, riippumatta siitä missä he asuvat. Vain mahdollisuudet niiden toteuttamiseen vaihtelevat.
Mittaa maailmasi verkkosivuilla voit mitata maailmasi tarvemittari-testillä. Testissä selviää millainen kuluttaja olet. Oletko tuhluri, kirkasotsa, järkeilijä, tarkkamarkka, hamsteri vai jahkailija? Verkkosivuilla voi myöskin katsella 30 maan joukosta, miten ihmiset eri maissa ovat vastanneet kysymyksiin jotka liittyvät heidän tarpeisiin, huoliin ja toiveisiin.
Testin voi tehdä osoitteessa www.mittaamaailmasi.fi . Täältä löytyy myöskin paljon lisätietoa aiheesta, tutkimustuloksista sekä tapahtumista yms.
Ei muuta tällä kertaa. Hyvää viikonloppua kaikille :-D
Onpa mielenkiintoinen projekti. Totta on, että varmasti päivittäin koemme tarvitsevamme jotain, mikä tarkemman harkinnan jälkeen voi odottaa tai sen voi jopa unohtaa kokonaan. Tätä tarvehysteriaa luodaan jo pieniin lapsiinkin. Kukapa ei muistaisi hyvissä ajoin ennen joulua postiluukusta tipahtelevia leluesitekirjoja. Näitä lapset lukevat silmät pyöreinä ja kirjoitustaitoiset alkavat heti lahjalistan rustaamisen -kirjoitustaidottomat tyytyvät rasti ruutuun tekniikkaan. Ilman tehokasta mainontaa lapsilla ei olisi harmainta aavistustakaan kaiken maailman lelurepertuaarista. Tietysti lapset tarpeita syntyy myös muiden kuin mainoskirjasten kautta, mutta vanhempana ne nyt vaan hivenen raivostuttavat. Aina ei edes ehdi napsia niitä postin seasta ennen kuin ne päätyvät uteliaisiin pikku käsiin. Ja samaa tarvetta osataan ruokkia tehokkaasti kaikissa ikäryhmissä -siltä ei välty edes peräkylillä tai keskellä korpea. Sitä paitsi, jossei houkuttelevat, shoppailun mahdollistavat kaupat ole nurkalla, ainahan voi ostaa postimyynnistä.
VastaaPoistaHeli
Olen Järkeilijä!Johtunee kyllä varmaan siitä että rahat aivan nollissa ja sen takia tuli vastattua ruoka moneen kohtaa.
VastaaPoista