keskiviikko 10. kesäkuuta 2009

Piilomainonta

Usein tulee mietittyä,että kuinka usein sitä joutuukaan piilomainonnan "uhriksi". Televisio,radio ja lehdet ovat täynnä kaupallista piilomainontaa.
Mainokset vaikuttavat meihin, halusimme sitä tai emme. Piilomainonta pyrkii vaikuttamaan meihin kuluttajiin ilman, että me edes tiedostamme viekkaat kaupalliset tavoitteet. Piilomainonnassa mainostajan omat tunnukset tai logot on piilotettu muun materiaalin sekaan. Elokuvat ja tv-ohjelmat ovat pullollaan piilomainontaa. Esim. elokuvasankarit ja sankarittaret käyttävät tietyn merkkistä kännykkää tai autoa joka yleensä on tarvittavan kauan kuvassa jotta kuluttaja sen sieltä bongaisi. Tupakka- ja alkoholituotteiden valmistajat suosivat tunnetusti piilomainontaa.Mainoksissa valmistajat voivat markkinoida vaikkapa kenkiä tai vaatteita brandinsa alla.

Media ja kaupalliset oheistuotteet ovat nykypäivänä hyvin kietoutuneet yhteen.Median tuomia oheistuotteita on ihmisten elämässä pienestä pitäen valtavan paljon. Lapsista tehdään kuluttajia pienestä saakka suuntaamalla lapsille mainoksia ja tuotteiden kylkiäisiä. Kuitenkin nuoriin ja lapsiin kohdistuvaa piilomainontaa valvotaan ja sitä mielestäni tuleekin valvoa tarkoin.

Kun tiedotusväline harjoittaa piilomainontaa usein se vaarantaa helposti uskottavuutensa.Tuleekin olla kriittinen ja seurattava mediaa monipuolisesti. Ikuisuuskysymys on myös, kuinka objektiivista viestintä voi olla. Kaupallisuuden lisäksi viestintään piiloutuu usein myös poliittisia ja aatteellisia näkemyksiä.

Jussi

1 kommentti:

  1. Piilomainonnalta emme tosiaan tänä päivänä välty. Voi olettaa, että aikuiset pysttyvät tämänkin mainonnan tunnistamaan ja tekemään valintansa. Kyseenalaista piilomainonta on etenkin lasten kohdalla. Lasten peleissä vilahtelee esim. tuttu muropaketin maskotti -kyllähän muroja tietysti rupeaa tekemään mieli. Ja tietysti tietyn merkkisiä muroja!
    Juuri tänään satuttiin keskustelemaan työkavereiden kanssa aamuTV-ohjelmien piilomainonnasta. Jokainen aamutv:tä seurannut kun oli pannut merkille studion päivittäin vaihtuvat kukka-asetelmat - jotka oli esillä eri värisissä Iittalan Kivi-lyhdyissä! Oma lukuna onkin sitten kokkien "Mitä tänään syötäisiin "-osiot.
    Kuluttajaviraston tehtävänä on valvoa kuluttajien etua ja hyvän maun mukaista mainontaa. Tietoa löytyy sivuilta www.kuluttajavirasto.fi . Kannattaa seurata viraston kannanottoja tai ottaa sinne päin yhteyttä, jos esim. kokee markkinoinnin kyseenalaiseksi.

    VastaaPoista