torstai 11. kesäkuuta 2009

Sosiaalinen media

Olen huomannut,että Facebookit,messengerit yms. sosiaaliset mediat ovat alkaneet täyttyä mainoksista ja tottahan ne onkin oiva paikka mainostajalle,kun tuhannet ja taas tuhannet ihmiset niitä päivittäin ahkeraan seuraavat.Messengerin työkäyttö on lisääntynyt nopeasti. Siinä missä Facebook-yhteisön jäsenmäärät ovat jo muissa pohjoismaissa kääntyneet laskuun, niin Suomen luvut ovat kasvussa eivätkä ne varmastikaan lähitulevaisuudessa tule laskemaan.Mutta itseäni eivät nämä mainokset loppujen lopuksi paljoa kiinnosta.Yleensä en edes huomioi minkä yrityksen mainos siellä on tai mitä tuotteita esim. Facebookissa mainostetaan.Facebook ainakin toimii niin,että mainostetaan tuotteita tai tuoteryhmiä ihmisten mieltymysten mukaan.Ihmiset saavat itselleen sopivien tuotteiden mainoksia.Itse en ole kertaakaan klikannut näitä mainoksia ja mietinkin,että miten muut mahtavat tämän kokea.Onko se yrityksiltä rahan haaskausta vai nerokasta markkinointia?

Jussi

3 kommenttia:

  1. Joo kyllä se on hyvä paikka mainostaa. Itse en kyllä ole klikannut mainoksia tai edes nykyään huomaakkaan niitä. Toisin sanoen minun kohdallani nämä mainokset ovat yrityksiltä rahan haaskausta, mutta siitä en osaa sanoa jos kuitenkin mainokset jäävät alitajuntaan ja sieltä sitten joskus ponnahtavat ylös.

    VastaaPoista
  2. Joskus en edes huomaa mainoksia mitä esim. Facebookissa pyörii, joskus saatan vilkaista niitä. Ja koska olen utelias ihminen, tulee niitä joskus klikattua. Mut todella harvoin. Mua ei sinäänsä häiritse tällaiset mainokset, mut toinen juttu on sit taas sellaiset mainokset jotka väkisin pomppii silmille. Tänäänkin menin Iltalehden sivuille lukemaan uutisia, ja sain taas kaiken maailman mainoksia ruudulle. Sitten niistä tulee ääntä ym. ja jos mainoksen haluaa pois silmien edestä, on ensin pakko löytää X mistä sen saa suljettua. Tää on niin ärsyttävää, arghh! Tästä aiheesta löysinkin yhden Liisa Suonion kirjoittaman blogimerkinnän, jossa hän pohtii, että brändi saattaa jopa kuolla verkossa, jos se häiritsee liikaa lukijaa. Linkki vielä siihen:

    http://viivanalla.blogit.kauppalehti.fi/2009/05/29/brandisi-voi-kuolla-verkossa/

    VastaaPoista
  3. Minun kohdallani ainakin web-pohjaisiin sosiaalisiin medioihin upotetut mainokset ovat yrityksiltä pelkkää rahan haaskausta, koska käytän säännöllisesti selaimessa adblockeria, enkä siis tuhlaa kallisarvoista nettiyhteyttäni mainosten latailuun. ;)

    Se tekee myös monista sivustoista, esim. foorumeista huomattavasti miellyttävämpiä silmälle ja vähemmän rasittavia lukea, kun ruudun ylä- tai alalaidassa tai sivustassa ei ole jatkuvasti jotain värikästä välkkymässä.

    VastaaPoista